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以下、準備中ですが、1991~2000年の記事は今、少し写真とそのリストを見る事ができます。under construction, you can visit the page of 1991~2000 and you can see some information.

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山岡はパフォーマンスアートを1991年、29歳の時に始めました。東京上野の谷中墓地の中の小さな公園で、即興ダンスの「稽古」(イベントでもある、週2回火曜と金曜の20時)をしていた2人の若者たちを見ているうちに、参加したくなったのです。最初は、ラジカセを持って行き、音で参加しました。それから、新聞紙と筆を持ってゆき、木々に貼って、墨で即興的に抽象的な絵を描きました。何日かそれをしました。ある日のイベントがなんとなく終わり(観客もいないので、飽きたら終了です)、彼女は描いた新聞紙を集めて畳み、カバンに入れようとしたその時、ダンサーの一方が「あ、ゴミ箱はあっちだよ」と言いました。その言葉は、彼女には衝撃的でした。同時に気づいたのは、動き回った「時間」こそが作品であり、墨で汚れた新聞紙は確かにただのゴミだということです。美大の絵画科出身の山岡としては、目からウロコでした。そして、そのうちに、公園にある竹箒を持って、地面に模様を描くようになりました。そのまま、放置して帰れば良いので。また、紙テープを使って、空間のドゥローイングも試みました。同じ空間でダンサーたちはその間を潜り抜けたり、テープに寄りかかったり、破り落としたり、と色々な遊びをみつけて、関わりを持ちました。彼らの動きで、ドゥローイングは変化しました。新しい表現方法を見つけて、山岡は嬉しかった。このように、紙(後に紙皿や折り紙)を素材にするというパフォーマンスが、山岡のパフォーマンス作品の出発だったと思われます。動いた軌跡(ドゥローイング)というのが、基本のコンセプトでした。それは、体から出た音を作るということにも、繋がって行きます。

山岡がこの方法でアート作品を作っていきたいと思ったのは、自身の映った記録動画を見た時です。1991年ごろのこと。その時に見たビデオはどれなのかわからないし、もうないかもしれません。そこの中に映って、せっせと場を作っている自分の姿を見て、「知らない誰か」だと感じました。うまく説明できませんが、この知らない人とともに、今後、色々と面白いことができると確信しました。

Yamaoka started his performance art career in 1991, when she was 29 years old. she was inspired to take part after watching two young people who were having an improvised dance ‘discipline’ (which could be described as events, twice a week on Tuesdays and Fridays at 8pm) in a small park in the Yanaka cemetery in Ueno, Tokyo.  At first she took a radio-cassette and joined in with the sound. Then she took newspapers and a brush, stuck them on the trees, and improvised abstract drawings with Japanese ink. She played same action for a few days. One day, when the event was kind of over (there was no audience, so if they got bored, it was over), she was gathering up the newspapers, folding them and putting them in our bags, when one of the dancers said “Oh, the bin is over there”. These words came as a shock to her. At the same time she realised that the “time” spent moving around was the work of art, and that the ink-stained newspaper was indeed just rubbish. As a graduate of an art college painting course, this was a real eye-opener for her. Eventually, she took a bamboo broom from the park and started to draw patterns on the ground. She could just leave it there and go home. She also tried to use paper tapes to do the drawing of the space. In the same space, the dancers found different ways to play with and engage with the tapes, going through it, leaning on it, tearing it off. With their movements, the drawing was transformed. She was happy to find a new way of expression. These performances of using paper (and later paper plates and origami) as a material seems to have been the starting point of Yamaoka’s performance works. The basic concept was that of the trail of movement (drawing). This also led to the creation of sounds that came from the body.

Yamaoka was inspired to create art in this way when she saw the video recordings. She doesn’t know which video she saw at that time, and it may not exist anymore.When I saw myself in it, working hard to create a place, I felt that I was someone I didn’t know. She was convinced that she could do something interesting with this stranger in the future.

 

くずかごに捨てた紙テープ paper ribbons(1991)
折り紙の舟(1992
紙皿 Paper Plates(1994)